35
a „nem rossz” aránynak a javításán. A kockázat tehát a hall-
gató részéről minimális. Addig tanítjuk, akkor „engedjük
el”, amikor elérte célját, a kitűzött nyelvi szintet. Mi ezt
tartjuk korrektnek.
EUGM.: - Mi a 7-szer gyorsabb tanulás „titka”, különle-
gessége? Szinte túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz lehessen…
Győzze meg az olvasókat, hogy ne hagyományosan, hanem
ehhez hasonló módon tanuljanak… Beszéljen erről a mód-
szerről!
B.Zs.: - Ki kell ábrándítsam a „csodamódszert” kereső-
ket… Nincs csoda! Amit mi felhasználunk, az évszázados
tudományos tények összessége, és az emberi agy, idegrend-
szer legtermészetesebb mechanizmusa, tanulmányok, bizo-
nyítások hitelességével alátámasztva. Aki nem hiszi, járjon
utána! Azért egy kis segítségként három tényezőt említek.
Közelítsünk a gyermeki tanulás felől. A gyermekek 6 éves
korukig: 1. théta agyhullámban tanulnak meg mindent,
azaz – mivel nyitva van thétában a tudatalatti kapuja – rög-
tön a hosszú távú memóriába „írják be” az információt.
2. Minimális a stressz faktoruk (miközben a felnőtteknél
a tanulási nehézségek 80%-át a stressz okozza). 3. A bal
agyfélteke helyett – amely 8 db információt tud egy má-
sodperc alatt kezelni – dominánsan a jobbat használják a
tanulásra, melynek befogadó képessége a fektetett 8-as…
vagyis praktikusan végtelen.
A SEERGA tanulási mechanizmus rendkívül szofiszti-
kált és abszolút személyre szabott, betonbiztos alapja azon-
ban a fenti hármasság.
EUGM.: Ez a metódus inkább nevezhető ún. jobb agyfél-
tekés tanulásnak, szemben a racionális, megértő tanulással?
Nehéz átállítani az agyunkat és saját magunkat a jobbik agy-
féltekénk használatára? Egyáltalán, miért a jobb agyféltekénk
a motor e metódusban?
Bzs.: - Igen, talán így a legegyszerűbb: jobb agyfélte-
kés beemelés. Egy hatéves gyermek társalgási (A1) szinten
folyékonyan beszéli anyanyelvét, de ha megkérdeznénk,
miért ezt a nyelvtani szerkezetet használja, a kérdést sem
értené. Kell a logikus megértés a tanuláshoz, nyelvhaszná-
lathoz? A kérdés persze, költői.
Keményen hangzik, de tény, hogy hat éves korunktól
fogva konkrétan a bal agyféltekénk, agyunk racionális,
analitikus oldalának használatára kondicionálnak minket.
Gondolkodásban, tanulásban, magánéleti döntéseinkben,
összességében az élet minden területén. Pedig a nyolc keve-
sebb, mint a végtelen (lásd: fent!), ráadásul az elme túlpör-
gése, a mániákussá vált gondolkodási kényszer nem csak
a produktivitás hatékonyságát rontja, alvászavart és több
tucat ún. urbánus betegséget képes generálni. Amit pl.
egy negyvenéves ember harmincvalahány éven át erősített
magában – bal agyféltekés, racionális gondolkodás, tanu-
lás, döntéshozatal, agyalás - , azt önmagára utalva kevesen
tudják gyorsan átállítani. A tanfolyamunk metódusa ezt
automatikusan megteszi a tanulás során, és a folyamat egy
külön részében megtanítjuk a hallgatónkat a jobb agyfélte-
kés, azaz rendkívül eredményes és egészséges gondolkodás-
ra, tanulásra, amit később bármikor, bármire használhat.
EUGM.: - Mi van akkor, ha kevés az idő, és pár hónapja
van egy cégnek felkészülni egy kiállításra, idegen nyelvű part-
ner megérkezésére, egy projektre? Nyilván kell idő az ilyen jel-
legű, gyors tanuláshoz is.
Bzs.: - Legjobb előre gondolkodni, ebben a kérdésben is.
Ha azonban már csak pl. hat, hét hónap maradt a közelgő
lehetőségig, ez alatt pl. nulla szintről tárgyalási szintre tud
feljönni a kedves hallgató az adott nyelvből. Ez körülbelül
heti három alkalmat jelent – otthon tanulás nem szükséges
–, de az alkalmak száma teljesen személyre szabott, úgy,
mint az időbeosztás. Hajnaltól késő estig tud foglalni idő-
pontot a hallgatónk, akár „random” megoldással, vagyis
nincsenek fix időpontok (csak vele foglalkozunk).
Távtanulással is sokan tanulnak nálunk - Kanadától Kí-
náig, Kecskeméttől Debrecenig -, ugyanolyan hatékony, és
az utazási időt is megspórolhatja az ember.
a TEAM
Relaxaciós tanulási
módszer egyben.